20 August 2014

Credit History: Mengapa Ia Penting?

Salah satu cabaran utama bagi mereka yang buat pertama kali ingin memohon pembiyaan daripada mana-mana bank ialah ketiadaan credit report.

Apa itu Credit Report?

Credit report ini adalah laporan prestasi pembayaran hutang untuk 12 bulan yang terkini untuk pembiayaan yang seseorang sedang ambil. Dalam report ini terkandung semua jenis pembiayaan termasuk kad kredit, permbiayaan peribadi, perumahan, dan kereta daripada semua bank.

Bagi seseorang yang buat pertama kali ingin memohon pembiayaan, sudah tentu bank tiada rekod ini sebagai rujukan. Ini akan mempengaruhi bank dalam membuat keputusan sama ada seseorang itu layak untuk diluluskan permbiayaannya atau tidak. Sekiranya layak, ini akan mempengaruhi kadar keuntungan (profit rate) yang bakal dikenakan kepadanya.

Bagaimana dengan mereka yang sudah ada pembiayaan?

Bagi yang pernah ada atau sedang dalam pembiayaan, rekod ini akan menyatakan sama ada anda bayar tepat pada masanya atau terlewat. Pada setiap pembiayaan, akan direkodkan:

0 - bayaran dibuat sebelum due
1 - bayaran dibuat dalam tempoh sebulan selepas due
2 - bayaran dibuat dalam tempoh 2 bulan selepas due
3 - bayaran diibuat dalam tempoh 3 bulan selepas due

dan seterusnya...

Bagaimana seseorang itu dikira lambat bayar?

Seseorang itu akan dikira lambat bayar sekiranya:
1. Tiada sebarang pembayaran sebelum due
2. Pembayaran yang dibuat kurang daripada jumlah bayaran bulanan yang telah ditetapkan dalam perjanjian.

Contohnya, bayaran bulanan untuk sesuatu pembiayaan yang anda ambil adalah RM500, tetapi anda hanya bayar RM400 sahaja untuk bulan tersebut, jadi anda akan dikira lambat bayar. Pada bulan berikutnya, anda membuat bayaran RM500. Oleh kerana pada bulan sebelumnya anda terkurang bayar sebanyak RM100, jadi jumlah tersebut akan ditolak dengan bayaran RM500 yang ada buat. Keadaan ini akan menjadi rekod anda bertanda 1 untuk dua bulan berturut-turut, melainkan anda mencukupkan bayaran lagi RM100 pada bulan yang sama i.e. anda bayar RM600 keseluruhannya.

- Kad Kredit

Untuk kad kredit, jumlah bayaran bulanan yang anda perlu lakukan bergantung kepada jumlah penggunaan anda untuk bulan tersebut. Pengiraan yang dilakukan adalah berdasarkan 5% (atau RM50, whichever is higher) daripada jumlah yang digunakan, iaitu sama dengan bayaran minimum yang perlu dilakukan setiap bulan.

Sekiranya penggunaan anda adalah sebanyak RM3,000, maka anda perlu cukupkan bayaran minimum sebanyak RM150 untuk bulan tersebut. Sekiranya anda bayar kurang daripada jumlah itu, maka anda akan dikira lewat bayar.

Apa akan terjadi sekiranya ada 1, 2, atau 3 dalam Credit Report?

Ini akan menjadikan anda seseorang yang dilihat lebih berisiko sekiranya bank ingin memberikan apa-apa pembiayaan kepada anda. Apabila seseorang itu dilihat berisiko, kadar keuntungan (profit rate) yang bakal dikenakan adalah lebih tinggi daripada biasa. Lebih teruk lagi, seseorang itu mungkin tidak akan diluluskan pembiayaannya.

Keadaan ini bergantung kepada berapa banyak 1, 2, atau 3 yang terdapat dalam report tersebut serta kesediaan bank tersebut untuk mengambil risiko apabila mengambil seseorang seperti ini sebagai pelanggan.

Bagaimana ingin tahu prestasi kredit saya sekarang?

Anda boleh memohon daripada Biro Kredit BNM sekali dalam tempoh 3 bulan melalui pautan ini. Lain-lain maklumat berkenaan dengan Credit Report juga terdapat dalam pautan tersebut sebagai bahan rujukan untuk anda.

Jadi, apabila anda mengambil apa-apa pembiayaan, pastikan anda mampu membayar tepat pada waktunya dan dengan jumlah yang telah ditetapkan.


Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda.
Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment