08 October 2014

Perkara Wajib Tahu Sebelum Melabur (Bhgn 1)

Ramai yang mengambil mudah mengenai ilmu pelaburan sehingga banyak skim cepat kaya mudah memanipulasi mereka. Banyak kes penipuan yang berlaku adalah disebabkan pelabur dikaburkan dengan kemewahan pulangan yang dijanjikan. Letak RM10,000, dalam masa 3-4 minggu boleh jadi RM20,000. Siapa yang tidak mahu?

Anda sebenarnya perlu tanya banyak tentang pelaburan tersebut.

#1 - Ke Mana Duit Dilaburkan

Untuk sesuatu pelaburan itu memperolehi pulangan, produk atau perkhidmatan di mana ia dilaburkan itu harus mempunyai nilai material yang boleh diurusniagakan. Pelabur harus jelas tentang produk atau perkhidmatan tersebut dan jelas juga macam mana urusniaga dijalankan sehingga ia beroleh keuntungan.

Seringkali penipuan berlaku kerana pelabur tidak jelas dan dijelaskan bagaimana wang yang dilaburkan itu dikendalikan sehingga beroleh pulangan yang dijangkakan. Penipu sering mengaburi pelabur dengan pulangan yang luar biasa tinggi agar pelabur tidak berfikir panjang tentang ke mana duitnya dilaburkan. Penekanan yang sangat kuat diberikan tentang kekayaan yang kononnya bakal diperolehi oleh pelabur dalam tempoh yang singkat. Apabila "angan-angan Mat Jenin" mula bermain dalam minda pelabur, pada waktu itu tanah warisan atau simpanan pencen pon boleh habis dilaburkan.

Pelaburan yang benar ialah pelaburan yang jelas bagaimana wang pelabur dikendalikan. Sebagai contoh, pelaburan dalam unit amanah atau unit trust.

Dalam unit amanah, wang pelabur akan diserahkan melalui Unit Trust Consultant (UTC) kepada Fund House yang diwakili oleh UTC itu. Contoh Fund House adalah seperti Manulife Asset Management, CIMB-Principal, Affin Hwang, dan Public Mutual.

Apabila wang pelabur diterima oleh Fund House, wang tersebut akan diserahkan kepada Fund Managers yang terlatih dan telah dilantik untuk mengendalikan wang pelaburan tersebut sesuai dengan jenis fund yang dinyatakan.

Bagi melindungi hak pelabur dan mengawal Fund Managers daripada terpesong daripada objektif pelaburan, maka wujud satu lagi pihak yang dikenali sebagai Trustee. Trustee bertindak sebagai penyelia kepada Fund Managers bagi memastikan wang pelabur tidak dilaburkan sewenang-wenangnya.

#2 - Apa Risiko Dalam Pelaburan Itu

Tiada pelaburan yang tiada risiko. Hatta pelaburan yang sangat rendah pulangannya sekali pun, ia masih mempunyai risiko kerugian, walaupun ia sangat minimal. Apatah lagi pelaburan yang menjangkakan pulangan yang tinggi, sudah tentu risiko kerugian juga tinggi.

Sekiranya ada orang menawarkan suatu bentuk pelaburan kepada anda yang tiada risko tetapi menjanjikan pulangan yang luar biasa tinggi, ketahuilah bahawa orang itu sedang cuba memerangkap anda. Tetapi anda jangan cepat menuduh dia menipu, pasti dia akan bertindak defensif dan akan menafikan segala pertuduhan anda.

Apabila anda ditawarkan dengan apa jenis pelaburan sekalipun, anda wajib bertanya tentang risiko anda kehilangan duit pelaburan tersebut. Kerugian anda boleh berlaku dengan bermacam-macam cara, antaranya ialah barang atau perkhidmatan tak laku, harga produk jatuh, produk rosak, dan sebagainya.

Dalam pelaburan unit trust, risiko yang pelabur tanggung ialah pada kejatuhan harga unit yang dibelinya. Naik atau turunnya harga unit itu berkadar langsung dengan "underlying assets" yang telah dinyatakan dalam prospectus untuk Fund atau Dana yang dibelinya. Sekiranya underlying assets naik, maka naiklah nilai unit itu, begitulah juga sebaliknya.

Contoh-contoh Unit Trust
1. Manulife Investment CM Shariah Flexi Fund
2. Manulife Investment HW Shariah Flexi Fund

(Bersambung...) Bahagian 2



Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda. Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment