03 December 2014

Cukupkah Bekalan Hari Tua Anda?

Berkuatkusa 1 Januari 2014, simpanan asas bagi Akaun 1 KWSP telah dinaikkan. Bagi mereka yang sudah menghampir umur persaraaan (yang lama) iaitu 55 tahun, simpanan asasnya adalah RM196,800. Ini adalah bertujuan memastikan mereka yang akan bersara mempunyai sekurang-kurangnya RM820 sebulan untuk tempoh 20 tahun selepas itu (sehingga umur 75 tahun - jangka hayat rakyat Malaysia).

RM820 sebulan

Cukupkah untuk hidup RM820 sebulan?

Sekiranya anda tidak ke mana-mana selain surau dan warung kopi berdekatan dengan rumah anda, dan anda hanya hidup bersama-sama isteri anda dan tidak memerlukan belanja yang banyak untuk makanan dan lain-lain, serta anda tiada apa-apa masalah kesihatan, inshaAllah jumlah ini cukup.

Tetapi, sekiranya anda perlu atau mahu bergerak ke sana sini menggunakan kereta, dan mempunyai anak yang masih belajar dan memerlukan wang anda untuk menampung perbelanjaan harian, dan anak-anak anda yang lain masih tinggal bersama-sama dengan anda walaupun mereka sudah berkeluarga, jumlah ini memang tidak cukup.

Kenapa perlu bersedia sedangkan kita tidak tahu bila mati menjelma?

Sebab kita tidak tahu bila mati datang kepada kitalah kita perlu bersedia.

Jika anda meninggal awal, maka wang simpanan anda akan dapat diwariskan kepada ahli keluarga anda. Sekurang-kurangnya, apabila anda, sebagai sumber kewangan utama dalam keluarga, meninggal dunia, keluarga anda masih mempunyai wang yang anda tinggalkan untuk meneruskan kehidupan mereka.

Jika anda meninggal lambat, maka wang simpanan anda akan dapat digunakan dalam meneruskan saki-baki hidup anda.

Mula menyimpan pada umur 40?

Hakikatnya, ramai yang mula menyimpan pada ketika umurnya mendekati 40 tahun. Hanya ada 20 tahun sahaja untuk melakukan persediaan. Rata-rata mereka yang bekerja makan gaji adalah mangsa yang paling utama untuk krisis sebegini.

20 tahun tu rasa macam lama.

Memang lama sekiranya anda mampu menyimpan lebih RM2,000 setiap bulan. Sekiranya jumlah itu anda tidak yakin untuk capai, tidak kira berapa umur anda sekarang, anda harus mula menyimpan.

Private Retirement Scheme (PRS)

Sebagai membantu rakyat Malaysia membuat persediaan ke arah persaraan yang selesa, kerajaan Malaysia telah memperkenalkan Skim Persaraan Swasta (PRS) yang mempunyai framework yang sama seperti KWSP, tetapi ia bersifat sukarela.

Tambahan pula, demi menggalakkan rakyat Malaysia menyimpan melalui PRS ini, kerajaan memberikan insentif pengecualian cukai sebanyak RM3,000 setahun selama 10 tahun sehingga 2021. Majikan yang melakukan contribution tambahan untuk PRS kepada pekerja juga turut menerima insentif pengecualian cukai.

PRS berfungsi sama seperti Unit Trust yang lain. Anda meletakkan wang anda dalam suatu tabung yang mana wang dalam tabung tersebut akan dilaburkan pada pelaburan-pelaburan seperti yang telah ditetapkan dalam prospektus PRS tersebut.

Bezanya, anda tidak boleh mengeluarkan wang sesuka hati daripada PRS. Pengeluaran hanya boleh dilakukan setahun sekali dan setiap pengeluaran akan dikenakan cukai sebanyak 8%. Ini semua adalah untuk discourage anda daripada mengeluarkan wang simpanan sesuka hati. Sama seperti KWSP.

Asset under management (AUM) bagi PRS kini sudah mencecah RM500 mil dan keahliannya sudah melebihi 100,000 orang. Suatu pencapaian yang menakjubkan sejak PRS mula diperkenalkan pada tahun 2012. 25% daripada keahliannya terdiri daripada mereka yang berumur 20-30 tahun. Suatu yang positif dan sihat demi membina generasi muda yang lebih bersedia financially.

Berapa jumlah yang anda perlukan untuk persaraan nanti?

Ia adalah suatu persoalan yang anda sendiri perlu jawab. Sekiranya anda sekarang berumur 30 tahun dan menjangkakan anda memerlukan sekurang-kurangnya RM5,000 sebulan (menurut nilaian hari ini) sepanjang 15 tahun selepas anda bersara pada umur 60 tahun nanti, anda memerlukan lebih kurang RM1.8 mil pada umur 60. Sekiranya anda mula menyimpan sekarang, jumlah simpanan tahunan anda perlu mencapai sekurang-kurang RM10,000 atau RM834 sebulan.

Lebih lewat anda mula, lebih banyak yang anda perlukan untuk dikumpul setiap tahun.



P/s: Sekiranya anda memerlukan khidmat nasihat untuk membantu anda bersedia ke arah hari tua anda, sila pergi ke sini dan isikan maklumat anda pada borang yang disediakan.



Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda. Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment