26 December 2014

Lebih Takut Termakan Babi, Tetapi TIDAK Takut Diperangi Dan Sangat Berani Mati

Masih ingat lagi isu coklat Cadbury yang dikatakan mengandungi DNA babi? Walaupun akhirnya didapati bahawa sample yang diambil itu sahaja yang tercemar dengan DNA babi, dan JAKIM telah menjamin bahawa semua produk Cadbury yang berada di Malaysia disahkan halal, tetapi masih ramai umat Islam yang takut-takut untuk membeli produk Cadbury...sehinggalah hari ini.

Mengapa?

Baru-baru ini heboh pula tentang satu video yang disampaikan oleh seorang Sheikh dari luar negara berkenaan status perbankan Islam yang dikatakan sebagai back door riba. Lantas video tersebut menjadi sangat viral di media sosial dan begitu ramai umat Islam dengan pantas bersetuju dengan pandangan Sheikh tersebut.

Sebenarnya sebelum video itu menjadi viral, ramai sudah umat Islam di Malaysia ini menganggap perbankan Islam tiada bezanya dengan perbankan Konvensional.

Mengapa?

Saya tertanya-tanya mengapa dalam isu makanan, umat Islam begitu sensitif dalam menentukan halal dan haram sesuatu makanan sehinggakan barang yang telah disahkan halal oleh JAKIM sendiri pun masih ramai lagi yang takut-takut untuk membelinya. Dalam isu Cadbury itu, baru DNA babi sahaja yang dijumpai dalam sample, itu hanya DNA (betapa kecilnya DNA tu...) DALAM satu SAMPLE (perlukan banyak sample sebelum dapat buktikan bahawa Cadbury benar-benar mengandungi elemen babi).

Dalam contoh yang lain pula, berapa ramai yang tidak mahu makan di kedai yang tiada logo halal sedangkan pihak kedai telah memaklumkan bahawa sumber bahan mentah yang diambil adalah halal kesemuanya?

Mengapa dari satu sudut, umat Islam tidak percaya kepada pihak autoriti, tetapi dalam sudut lain, umat Islam sangat-sangat menantikan pihak autoriti untuk mengeluarkan kenyataan?

Mengapa?

Saya tertanya-tanya mengapa dalam isu kewangan, umat Islam seolah-olah hilang sensitiviti terhadap riba' dan masih lagi subscribe  kepada loan, saving/current account atau kad kredit yang ditawarkan oleh bank-bank konvensional, walaupun telah jelas difatwakan HARAM?

Mengapa tidak mahu mengambil pandangan ulama' tentang keHARUSan perbankan Islam?

Tak kurang juga mereka yang melibatkan diri dalam program-program emas yang pelbagai tanpa menyemak dengan mereka yang berautoriti dalam bidang fiqh muamalat, dan masih membeli atau melabur dalam program-program tersebut walaupun mahoriti ulama' menjelaskan bahawa ianya HARAM? Padahal dalam isu ASB, mereka berpegang pula pada kata-kata pihak yang berautoriti?

Mengapa apabila pihak berautoriti berkata ASB itu harus, lantas ramai yang berpegang kepadanya, tetapi dalam masa yang sama, apabila pigak berautoriti yang sama menjelaskan HARAMnya pelbagai pelaburan dan program emas, ramai yang tidak ambil peduli?

Dari satu sudut yang lain, mengapa berpegang kepada keharusan perbankan Islam dan menolak keHARAMan pelbagai program emas?

Mengapa?

Dan akhir sekali, mengapa begitu sensitif tentang DNA babi, tetapi tidak sensitif dengan rokok yang seringkali singgah ke bibir, yang asapnya masuk ke kerongkong dan secara perlahan-lahan membinasakan organ-organ dalaman yang dipinjam daripada ALLAH itu? Mengapa tidak sensitif dengan statistik kematian orang yang tidak merokok tetapi mati disebabkan asap rokok yang terPAKSA dihidu kerana ramai perokok yang tidak ret-reti yang menghormati orang yang tidak merokok?

Apakah kita ummat yang LEBIH takut termakan babi, tetapi tidak takut diperangi oleh ALLAH, dan golongan yang tersangat berani mati?



Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda. Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment