18 March 2015

Pelaburan Yang Dijamin Patuh Syariah

Sekiranya anda bertanya, apakah yang dimaksudkan dengan pelaburan yang patuh syariah atau Syariah-Compliant? Kebiasaan jawapan yang anda terima ialah pelaburan tersebut tidak meletakkan dana dalam perkara-pekara yang diharamkan syarak.

Jawapan ini betul, tapi masih kurang tepat.

Definasi yang lebih luas

Definasi pelaburan yang patuh syarak adalah lebih luas daripada itu. Ya, di mana dana diletakkan adalah perkara pertama dan utama, tapi bukan satu-satunya perkara yang perlu dilihat. Perkara seterusnya yang perlu dilihat ialah di mana dana yang ada disimpan dan bagaimana dana tersebut diuruskan sebelum ia dilaburkan.

Contohnya, syarikat A menguruskan dana sebanyak RM100juta. Sebanyak RM90juta telah dilaburkan di tempat yang dijamin patuh syariah.

  1. Adakah RM10juta lebihan itu disimpan dalam akaun bank yang patuh syariah atau konvensional?
  2. Sekiranya syarikat tersebut ada mengambil financing dengan mana-mana bank, adakah financing tersebut patuh syariah atau tidak?
  3. Apakah pelaburan RM90juta itu diuruskan secara patuh syariah i.e. apakah jelas pembahagian keuntungannya? Apakah jelas tanggungan kerugiannya? Atau dalam erti kata yang lain, apakah jelas kontrak perjanjian antara pemberi dan penerima modal, tanpa sebarang hidden agenda?

Melalui contoh di atas, sememangnya penentuan patuh syariah atau tidak itu bukanlah terletak hanya pada jenis perniagaan yang dilakukan sahaja. Bahkan pengurusan aliran tunai itu perlu jelas menuruti syarak.

Pelaburan patuh syariah

Di Malaysia, terdapat banyak pilihan pelaburan patuh syariah. Antaranya:

  1. Islamic Unit Trusts
  2. Kaunter-kaunter patuh syariah di Bursa Malaysia.
  3. Pelaburan AHB (Amanah Hartanah Bumiputera)
  4. Islamic Investment Accounts di Bank
  5. Islamic Bond dan Sukuk
Unit Trust atau Unit Amanah mempunyai dua jenis, yang patuh syariah dan tidak patuh syariah. Pekara yang menjadikan sesuatu unit trust ini patuh syariah atau tidak adalah bergantung kepada di mana dana yang terkumpul itu dilaburkan. Sekiranya ia dilaburkan pada instrumen pelaburan yang patuh syariah, maka patuh syariah-lah unit trust itu. Sekiranya tidak, maka ia adalah tidak patuh syariah.

Syarikat-syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia juga terhagagi kepada 2 jenis, yang patuh syariah dan tidak patuh syariah. Syarikat yang patuh syariah ini adalah syarikat yang memenuhi minimum kriteria patuh syariah yang digariskan oleh Panel Syariah Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Senarai syarikat yang patuh syariah ini dikemaskini sebanyak 2 kali setahun dan dikeluarkan pada setiap hujung May dan November. Anda boleh semak di sini untuk mendapatkan senarai yang terkini.

Amanah Hartanah Bumiputera (AHB) boleh dikategorikan sebagai adik-beradik Unit Trust kerana konsepnya adalah hampir sama. Perbezaannya adalah harga setiap unit AHB ini adalah tetap, iaitu RM1/unit manakala harga Unit Trust fluctuate atau berubah-ubah.

Islamic Investment Accounts ditawarkan oleh banyak bank dengan pelbagai jenis nama. Antara nama yang biasa digunakan ialah General Investment Account-i, Special Investment Account-i dan  Structured Investment Account-i. Terdapat juga investment account seperti Dual-Currency Investment Account-i yang ditawarkan bagi mereka yang berminat dengan matawang selain daripada RM. Secara umumnya, islamic investment account ini memberi peluang kepada mereka yang ingin meletakkan duit ditempat yang dapat memberikan pulangan dalam tempoh masa yang pendek.

Islamic Bon atau Sukuk adalah perkara baru bagi pemodal individu kerana kebiasaannya instrumen ini hanya ditawarkan kepada pemodal besar seperti KWSP, KWAP atau mana-mana institusi yang mempunyai dana yang sangat besar. Nilai Suku ini kebiasaannya dalam jumlah yang sangat besar iaitu melebihi RM100juta. PETRONAS sebagai contoh menawarkan sukuk berjumlah RM2bil kepada mana-mana institusi yang berminat untuk subscribe. Bagi pemodal individu, maklumat lanjut boleh diperolehi di sini.

Peluang pelaburan yang lain

Di atas ini hanyalah SEDIKIT contoh peluang yang patuh syariah. Di luar sana terdapat pelbagai lagi peluang pelaburan yang patuh syariah yang diusahakan secara private. Koperasi-koperasi contohnya, banyak membuka ruang kepada individu-individu untuk melaburkan duit yang ada bagi mendapatkan pulangan yang lebih baik daripada apa yang ditawarkan oleh bank.

Apa yang perlu kita lakukan ialah untuk explore peluang-peluang yang ada. Lebih banyak kita explore lebih banyaklah kita akan belajar, maka lebih banyak peluang akan diketahui.

Tetapi segala peluang yang ada tidak akan bermakna selagi kita tidak bertindak.




Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda. Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment