18 June 2014

Mula Perancangan Kewangan Awal

Apabila bercakap tentang soal perancangan kewangan selepas pencen, rata-rata muda-mudi tidak langsung terfikir untuk melakukan sesuatu sebagai persediaan menghadapinya. Yelah, bagi orang yang baru beruimur 25 tahun, nak ajak bersembang tentang perancangan selepas lebih daripada 30 tahun daripada sekarang, itu sesuatu yang amat jauh.

Walaubagaimanapun, masa yang terbaik untuk mula merancang kehidupan selepas pencen adalah pada umur sebelum 30 tahun. Mengapa?

Katakanlah keperluan kewangan kita selepas kita pencen 30 tahun daripada sekarang adalah lebih kurang RM10k sebulan, Purata jangka hayat rakyat malaysia adalah lebih kurangh 75 tahun, ini bermakna kita ada lebih kurang 15 tahun untuk hidup selepas pencen. Secara mudahnya, kita perlukan RM10k x 12 bulan x 15 tahun = RM1.8 juta.

Bagaimana kita mahu kumpulkan RM1.8 juta dalam tempoh kita bekerja selama 30 tahun lebih? Duit simpanan kwsp rata-ratanya tidak cukup melainkan kita adalah pengurus atau pengurus kanan sesebuah syarikat.

Ada teknik rahsia ke nak kumpulkan duit sebanyak tu? Tekniknya ada, tapi tidaklah rahsia. Hanya perlu mula merancang daripada sekarang. Semakin awal kita mula, komitmen simpanan yang kita perlu ketepikan daripada pendapatan bulanan kita menjadi semakin rendah.

Permulaan yang awal juga membantu kita mendisiplinkan diri ketika berbelanja. Disiplin ini sangat diperlukan supaya kita dapat mencapai objektif penyimpanan kita sewajarnya.

Cukuplah kisah ini memberikan pengajaran tentang perlunya disiplin dan ilmu dalam pengurusan kewangan.

Saranan saya: Mula simpan sekarang mula dengan sedikit.



Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda.
Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment