25 June 2014

Urus Diri atau Urus Wang, Yang Mana Dahulu?

Perkara yang sering kita jumpa apabila seseorang itu ingin belajar ilmu menguruskan wang ialah seperti "Teknik Urus Wang", "Financial Management" dan seumpamanya. Belajar teknik urus wang itu penting, tetapi ada sesuatu yang lebih penting yang sebenarnya menjadi prerequisite kepada ilmu urus wang, iaitu ilmu urus diri.

Apa beza antara urus wang dan urus diri?

Apabila bercakap mengenai urus wang, topik yang menjadi sasaran adalah berkaitan pengurusan pendapatan dan perbelanjaan kita seharian, isu-isu seputar simpanan dan pelaburan serta hutang. Urus diri pula adalah topik yang lebih besar. Ia meluputi soal apa yang perlu dan tidak perlu, di mana prioriti dan apa yang boleh diketepikan terlebih dahulu. Perancangan hidup, soal kareer dan pelbagai lagi termasuk dalam agenda pengurusan diri.

Jadi, sebelum kita ingin melakukan pengurusan kewangan, kita terlebih dahulu perlu melakukan pengurusan diri. Kenal pasti apa yang kita dalam kehidupan kita baik di peringkat individu mahupun keluarga. Susun misi yang ingin dicapai sebaik mungkin. Fokus dan sentiasa semak semula apa yang telah dirancangkan.



Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda.
Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment