10 September 2014

Kad Kredit: Bagaimana Ia Boleh Memberi Manfaat Kepada Anda (Bahagian 1)

KAD KREDIT. Ramai yang menganggapnya bahaya lantas bertindak menjauhkan diri darinya. Ramai pula yang mengambilnya lantas menggunakannya dengan sewenang-wenangnya. Dalam keadaan ini, siapa yang salah, kad kredit atau penggunanya?

Tetapi bukan itu tujuan artikel ini ditulis.

Tidak dinafikan, kad kredit ini membawa mudharat yang besar kepada pengguna yang tidak pandai mengawal diri. Jumlah manusia yang terjerumus ke lembah bangkrap akibat hutang kad kredit bukannya sedikit. Mereka gagal mengawal diri mereka daripada terus berbelanja sewenang-wenangnya sehingga mencapai had kad. Akhirnya, akibat tidak mampu bayar, bangkrap adalah pilihan seterusnya.

Di sebalik mudharat itu, terdapat banyak manfaat yang kita boleh dapat dengan menggunakan kad kredit. Jika tiada manfaat, masakan bank mahu menawarkannya kepada pelanggan. Terlalu banyak pilihan kad kredit yang bagus di luar sana. Apa yang perlu kita buat ialah membuat sedikit kajian dengan bertanya kepada pengguna sedia ada, atau terus berhubung dengan wakil bank yang dilantik.

Reward Points

Sesetengah kad kredit menawarkan reward points dengan setiap ringgit yang dibelanjakan. Ada yang menawarkan RM1 = 1 point, ada juga yang menawarkan lebih daripada itu. Ada juga yang memberikan point lebih sekiranya pelanggan berbelanja pada kedai-kedai tertentu, hari-hari tertentu, atau waktu-waktu tertentu.

Daripada points yang diberikan, pelanggan berpeluang menukarnya kepada barangan pelbagai termasuk smartphone, TV, perkakas rumah, dan travelling gear. Ini dapat menjimatkan perbelanjaan kita sekiranya ada keperluan untuk mendapatkan barang-berang tersebut.

Pelanggan boleh juga menukarnya dengan baucar dan kupon. Yang menariknya, baucar dan kupon inilah yang boleh membantu kita untuk mengurangkan bebanan kewangan terutama pada waktu permulaan musim sekolah. Banyak duit yang diperlukan untuk membeli pakaian seragam, buku-buku dan alat-tulis.

Reward points ini juga boleh digunakan untuk membayar cukai kerajaan yang perlu dibayar oleh semua pengguna kad kredit, iaitu sebanyak RM50 setahun. Ini sudah tentu akan melegakan mereka yang memang tidak suka membayar cukai kepada kerajaan.

Cash Back

Pada pandangan saya, tawaran cash back ini tidak begitu menarik berbanding reward points. Ini kerana, terlalu banyak limitation yang diletakkan. Contohnya, anda hanya akan mendapat cash back sekiranya anda berbelanja sekian-sekian RM sebelum layak menerima cash back. Ada juga yang hanya menawarkan cash back untuk perbelanjaan di kedai-kedai tertentu. Tamabahan pula, cash back amount hanya terhad untuk sekian-sekian amount sahaja.

Tetapi tawaran cash back ini tetap menarik kerana pelanggan tetap mendapat manfaat berbanding dengan menggunakan cash semata-mata. Walaupun kadar cash back ini kellihatan kecil, sekiranya dijumlahkan kesemua perbelanjaan yang layak, ia masih signicant...sekiranya perbelanjaan bulanan kita juga besar.

Kelebihan cash back ini berbanding reward points ialah kita akan dapat menikmatinya segera. Maksudnya kita tidak perlu tunggu sehingga cash back kita mencecah amount tertentu sebelum boleh redeem. Cash back akan dibayar pada waktu yang telah ditetapkan oleh pihak bank, tanpa mengira berapa jumlah yang terkumpul. Bagi reward points, kita perlu mengumpul terlebih dahulu sebelum boleh redeem barang-barang atau voucher.

(bersambung...) Bahagian 2

Jika artikel ini bermanfaat, share kepada rakan-rakan anda.
Like FB Urus Diri Urus Wang untuk mendapatkan post terbaru di blog ini melalui facebook anda.

No comments:

Post a Comment